Młodzi przewodnicy informacje
MŁODZI PRZEWODNICY ŚWIĘTOKRZYSCY NA TROPIE LEGENDY
AUTOR I KOORDYNATOR PROJEKTU: Zuzanna Ferenc – Warchałowska
Projekt pilotuje Centrum Duszpasterskie WESOŁA54, partnerami są Szkoła Podstawowa im K. Makuszyńskiego w Niestachowie, Muzeum Samochodu Jana Pawła 2 w Cedzynie oraz Pracownia Ceramiki Regionalnej w Świętej Katarzynie.
Projekt MŁODZI PRZEWODNICY ŚWIĘTOKRZYSCY NA TROPIE LEGENDY jest realizowany w ramach projektu Bardzo Młoda Kultura 2019–2021. Świętokrzyskie, realizowanego przez Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura 2019–2021, współfinansowanego przez Województwo Świętokrzyskie.
- Projekt jest skierowany zwłaszcza do młodzieży z Kielc i Niestachowa – razem około 30 osób
- Wiek uczestników: 11- 14 lat, ale w niektórych spotkaniach może też brać udział młodsze rodzeństwo/ koleżeństwo. Rodzice – wolontariusze są mile widziani.
- Projekt trwa pięć tygodni, po dwa spotkania w tygodniu - w sobotę od rana i w wybrany dzień powszedni po południu.
- Projekt zawiera dwie duże wspólne wycieczki, dwie krótkie wycieczki oraz warsztaty w jednej z trzech wybranych grup. Grafik spotkań i zostanie podany po zamknięciu listy uczestników.
- Projekt kończy się wystawą osiągnięć uczestników i otrzymaniem dyplomów
- Projekt jest bezpłatny
WYMAGANIA
- zgłoszenie mailowe na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- znajomość trzech wybranych przez dziecko legend
- dobry humor i chęć pracy w grupie
- uprzejmość i szacunek wobec instruktorów i wszystkich uczestników
UWAGA:
- Część spotkań planowana jest z dojazdem własnym.
- W razie rozwoju pandemii część warsztatów odbędzie się na otwartym powietrzu lub online
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian z powodów organizacyjnych
CELE PROJEKTU:
- Inspirowanie uczestników do twórczego spojrzenia na wybrane legendy i odkrywania niszowych aspektów wydarzeń historycznych, spotkania z ciekawymi ludźmi (m.in. archeolog, profesor UJK, zaprzyjaźniony przewodnik turystyczny).
- rozwinięcie pasji poszukiwania, odwagi dzielenia się, obrony swoich odkryć
- rozwinięcie umiejętności dzielenia się z młodszymi i opiekuńczości wobec nich
- rozwinięcie empatii i asertywności, zwłaszcza zrozumienia intencji rozmówcy i spokojnego wyrażania swojego zdania
- nauka zachowań gospodarza (gościnność, uprzejmość) i przewodnika (przejrzyste formułowanie myśli)
- rozwinięcie umiejętności językowych pisemnych i ustnych: oratorskich i dziennikarskich, a także filmowych, plastycznych, wokalnych, artystycznych i rękodzielniczych
DZIAŁANIA:
Wycieczki: Sandomierz i Opatów/ Chęciny i Tokarnia/ Cedzyna/ opcjonalnie: centrum Kielc lub Święta Katarzyna/
Nietypowe zwiedzanie. Wchodzenie w rolę dziennikarza poszukującego wiadomości (spotkania z ciekawymi ludźmi). Wypowiadanie się jako „młody przewodnik świętokrzyski” wobec niewielkiej grupy słuchaczy (młodsi koledzy lub rodzeństwo) na wycieczce czy na własnej wystawie Ogród Legendy. Kręcenie własnych krótkich filmików i robienie pamiątkowych zdjęć.
Warsztaty:
Warsztaty z aktorem. Warsztaty językowe i teatralne na rzecz roli konferansjera, interpretatora lub narratora legend oraz aktora w inscenizowaniu elementów legend). Układanie zarysu scenariusza do inscenizacji lub pantomimy na temat legend ( nowe aspekty legend). Przygotowanie na warsztatach z aktorem krótkiej inscenizacji.
Warsztaty artystyczne rękodzielnicze Na podstawie obserwacji z wycieczek tworzenie maskotek, figurek z gliny, rysunków i obrazów malowanych na drewnie lub kamieniach. Opcjonalnie: tworzenie maskotek wspólnie z rodzicami – wolontariuszami z elementów wykonanych przez rodziców.
Warsztaty wokalne. Twórcza grupowa praca nad ułożeniem tekstu piosenki zainspirowanej legendami - praca z instruktorem. Nauka melodii i śpiew piosenki. Nagranie piosenki do pozyskanej melodii.
Opcjonalnie warsztaty dziennikarskie. Np.: nakręcanie filmów na stronę internetową, warsztaty literackie (tworzenie własnych tekstów legend, podpisów pod zrobione przez siebie zdjęcia i rysunki, praca nad tekstem piosenki). Tworzenie fotoreportażu przez dzieci. Wspólne komentowanie nakręconych filmików pod kierunkiem opiekuna, dobre rady wzajemne. Wypowiadanie swojego zdania w małej grupie.
Podsumowanie:
Wystawa Ogród Legend, na której zaprezentujemy zaproszonym gościom osiągnięcia uczestników. Wręczenie dyplomów i podziękowań. Wspólna zabawa i poczęstunek.